9 Ocak 2015 Cuma

ETLİ ve PİRİNÇLİ LAHANA SARMASI(DOLMASI)

 Efe'ye hamile olduğum sıralarda ve neredeyse doğum yapana kadar hiçbirşey yiyemedim.Sürekli çıkarıyordum.O yüzden yavrum doğru dürüst beslenemedi.O yüzden aşermek nedir hiç bilemedim.İnsan hamileyken birşeyler canı ister ama ben istese bile yiyemedim.Neredeyse tüm zamanlarımı çubuk kraker ve tuzlu leblebi yiyerek geçiriyordum.Günlerden birgün ilk defa hamileyken canım şöyle annemin yaptığı gibi etli ve leziz bir lahana sarması istedi.Ama benim yapmam mümkün değil kokuya kesinlikle dayanamıyorum. Annem ve ablam seferber oldu yapıp kargo ile gönderelim diye ama kabul etmedim.Bu arada o zamanlara Antalyada da çok arkadaşım yok ki birine söyleyeyim yapsın.
 Neyse efendim iş arkadaşım Melike var .Daha yeni evli.Ben yaparım sana dedi ama o da yapmayı bilmiyor.Araştırırım dedi ve ertesi gün bir tencere lahana sarması getirdi bana.O bir tencere sarmayı nasıl yedim anlatamam.Sanki kıtlıktan çıkmışım gibi.Ama bir iyi geldi ki.Canım Melikem kulakları çınlasın Allah ondan razı olsun ne diyeyim.O yüzden nerede tanıdık bir hamile görsem canı birşey istiyor mu diye hemen sorarım.Yani anlayacağınız lahananın bende ayrı bir yeri vardır.Annem benim harika yapar.Şöyle bol acılı,ekşili ve bol etli.Yemeye doyamazsınız.Ben evlendikten sonra lahana sarması yapmayı bilmiyordum.Araştıra araştıra öğrendim.Aslında yapımı çok basit ama lahanayı nasıl ayıklanması gerektiğini bilmiyorsanız zor gibi geliyor.Bende ki lahana hikayesi bu kadar.Şimdi tarif:

ETLİ VE PİRİNÇLİ LAHANA SARMASI TARİFİ:

MALZEMELER:

  • Bir adet orta boy lahana(lahananın sarmalık olup olmadığını anlamak için ortasına yumruk yapıp bastırıyoruz eğer çökme oluyorsa o lahana sarmalıktır alabilirsiniz.Birde ince yapraklı olanını tercih edin.)
  • 500 gr.az yağlı kıyma
  • 1 adet domates
  • 2 adet kuru soğan
  • 2 diş sarımsak
  • 1 su bardağı pirinç 
  • 1-2 yemek kaşığı karışık salça(biber ve domates salçası)
  • sıvıyağ(damak zevkinize göre)
  • az tereyağ
  • karabiber,pulbiber,kuru nane,tuz
  • maydanoz(isteğe bağlı)
SOSU İÇİN:

  • Az sıvıyağ
  • 5 diş sarımsak
  • kuru nane,pulbiber
  • 1 limon suyu
YAPILIŞI:

  1. Lahananın ilk önce ortada ki köklü kısmı resimdeki gibi bıçakla çıkarıyoruz.
  2. Sonra yapraklarını tek tek ayırıyoruz.Ve tuzlu ve kaynayan suda tırnak batacak şekilde haşlıyoruz.Çok haşlamayın çünkü bir de sarınca pişecek.
  3. Haşladığınız lahanaları soğuk sudan geçiriyoruz.Ve suyunun süzülmesini bekliyoruz.
  4. İç harcı için soğanları ufak doğruyoruz.Pirinci yıkıyoruz.Ve diğer tüm malzemelerle yani kıyma,pirinç,sarımsak,kabukları soyulup rendelenmiş domates,tereyağ,salça,baharatlar,sıvıyağ ile iyice karıştırıyoruz.
  5. Haşlanmış ve soğumuş olan lahanayı alın ve sarmak istediğiniz büyüklükte kesin.Ucundaki sert kısmı çıkarın.İçine kıymalı harçtan koyun ve yaprak sarar gibi sarın.Ben kenarlarını içine kıvırmıyorum ama siz istediğiniz gibi yapabilirsiniz.Bütün yapraklara aynı işlemi uygulayın.
  6. Ben ayrıca pişireceğim tencerenin altına kemik koyup sarmaları öyle üstüne diziyorum.Kemiğin suyuda sarmaya geçiyor daha lezzetli oluyor ama siz isterseniz direk tencereye dizin.
  7.  Tencereye dizdiğiniz sarmaların üzerine yarısına gelecek kadar sıcak su ekleyin.Üzerine bir tabak kapatın ve tencerenin kapağını kapatın ve kısık ateşte pişmeye bırakın.
  8. Ayrı bir yerde sosu için sarımsakları dövün ve diğer malzemelerle yani limon suyu,baharatlar ve sıvıyağ ile karıştırın.Ve sarmanız pişmeye yakın üstündeki tabağı kaldırıp sosu üzerine dökün.Bu şekilde bir 10 dakika kadar daha pişirin ve altını kapatın.Sosu en son dökmemimizin sebebi limon lahanayı pişerken sertleştirir o yüzden.


Bir süre dinlendikten sonra afiyetle yiyebilirsiniz.

2 yorum:

Kiremithanem dedi ki...

harika görünüyor ellerinize sağlık pek severim.

vişnap dedi ki...

Ben çok çok severim beyaz lahananın etli kıymalı sarmasını hele de yeni pişip ocağın altını kapatıp hemen tabağıma alır o sıcağı ile yerim onun tadı çok hoşuma gider aslında adetim değildir yemeklerin pişerken tuzuna bile bakmam ama bu sarma için geçerli değil:)Sevgili arkadaşından Rabbim razı olsun ne güzel bir sevap işlemiş ellerine sağlık canım afiyetler olsun.