4 Ekim 2011 Salı

KIŞLIK SOS - LUTENİTSA

2002 yılında Ankarada çalışırken Bulgar Göçmeni bir arkadaş işyerine yemek yapmak için geldiginde tanıştım bu sos ile.Bana tatman için getirdiginde bende yapmalıyım bu sostan demiştim ama tarifini almayı unutmuşum.Sonra biz Antalyaya yerleştik ve sosun tadı hala damagımda olmasına ragmen  nasıl yapacagını bilemedigim için unutmayı yeglemiştim.Taaki geçen gün muhabbet sofrası arkadaşımda tarifini görene kadar.Evde bir ordu yiyecek gibi patlıcan ve kırmızı biber vardı.Bunu fırsat bilerek yapmak için girişimde bulundum.Ama tadından çokda emin degildim yani Ankaradaki arkadaşın bana getirdigi sos ile aynı olacakmıydı acaba.İnannın bana aynı oldu.Ve sonunda tarifi buldum diye çocuklar gibi sevindim.Diyeceksiniz ki başka işin yokmu da tarif buldun diye sevindin,sevindim işte.Ve tarife gelince bu arada haftasonu piknikte patlıcan ve kırmızı biberleri eşime közlettirdim.İşte tarif:
KIŞLIK SOS TARİFİ(LUTENİTSA):
  • 2 kg domates
  • 1,5 kg salçalık kırmızı biber
  • 1 kg.patlıcan
  • 2 büyük havuç(yada yarım kg.havuç)
  • yarım baş sarımsak
  • yarım su bardagından biraz az zeytinyagı
  • yarım çay bardagı  kadar sirke(ben sirkesini az koydum çünkü bizim sirke ile aramız pek yok)
  • turşu tuzu
Biberleri ve patlıcanları fırında közleyin(Ben patlıcanı ocakta közlüyorum daha lezzetli oluyor gibi geliyor bana).Közlenen biber(çekirdeklerinide çıkartın) ve patlıcanların kabuklarını soyup küçük dograyın.Domateslerin kabuklarını soyup dograyın ve tencereye koyun.Üstüne rendelediginiz havuçları ekleyin ve bir süre pişmeye bırakın.Sonra üstüne dogradıgınız patlıcanları,kırmızı biberleri ve soyup ikiye böldügünüz sarımsakları da ekleyin ve domatesler suyunu çekene kadar pişirin. Yalnız ara sıra karıştırmayı unutmayın dibine tutmasın.Domatesler suyunu çekince blenderdan geçirin ve içine zeytinyagı,tuz ve sirkesini ekleyin ve sirke suyunu çekene kadar pişirin.Sıcakken kavanozlara pay edin ve kapagını kapatıp ters çevirin.Acı olmasını isterseniz içine acı biberde ekleyebilirsiniz.
Afiyetler olsun.

46 yorum:

kalpkurabiye dedi ki...

balkan mutfağı çok değişik ve nefis lezzetleri saklıyor bağrında:)
paylaşmanız çok güzel oldu:)
ellerinize sağlık..
sevgilerimle..

Unknown dedi ki...

Patlıcan varsa ben de varımmm :))
Ellerine sağlık canım,nefis bir sosa benziyor..
Afiyet olsun..

Unknown dedi ki...

Patlıcan varsa ben de varımmm :))
Ellerine sağlık canım,nefis bir sosa benziyor..
Afiyet olsun..

Adsız dedi ki...

lutensiya canım ellerine saglık.
sevgilerimle.:)))))

Unknown dedi ki...

Bu harika bir lezzet olur... Hemen yapip yemeli... Beklemesi sart degil degil mi? Sagol Eylemcigim, bu güzel lezzeti bizlere tanistirdigin icin... Sevgilerimle,

olsada yesek suzan dedi ki...

buna benzer bir sos bende yapıyorum içine baharat dereotu filan da koyuyorum severim böyle sosları kahvaltıda yemeyi ellerine sağlık...

Suzy dedi ki...

Lutenitsa nefistir. Ben de göçmenim ve lutenitsa benim için altından kıymetlidir. Bir kavanozunu bile bulunca senin tarifi bulman gibi sevinebiliyorum. Seni anlıyorum.

muhabbetsofrasi dedi ki...

bizimki bitti benim baştan yapmam lazım :)

eline sağlık olsun

TALA (BIRAKTIĞIM İZLER) dedi ki...

Ellerine sağlık.Çok güzel olur. Şimdiden afiyet olsun.
Biz de macuruz ve her sene yaparız. Yalnız biz sirke ve sarmısak koymuyoruz.sarmısağı kavonozu açınca içinee katıp bir taşım kaynatıyorum.
Ayrıca küçük kavonozlara (250 gr) yapıyorum taze taze açıp yensin diye.

Unknown dedi ki...

beklemesi şart degil arkadaşlar hemen de yiyebilirsiniz.

Hayatın Tatları dedi ki...

seni çok iyi anlıyorum şekerim. Bende arkadaşımda tattığım bir sosa bayıldım, domateslerimi aldım yapıcam ama hala bir telden ulaşıpta görüşemedim !Afiyet olsun :)

xcelis dedi ki...

Ablacım kahvaltın afiyet olsun =) Maşallah ne çok şey öğreniyoruz birbirimizden her yörenin kendine ait amma kış hazırlığı varmış Bloglar tamamen bu işe girişmiş durumda =) Havuçlu olması çok ilginç denemek gerek nefis görünüyor ellerine sağlık ablacım

zeymurancafe dedi ki...

bende yapayım bu sostan ellerıne sağlık canım

zeymurancafe dedi ki...

bende yapayım bu sostan ellerıne sağlık canım

notdefterimden dedi ki...

Bu tarifin benzerini ben de yapıyorum.Hatta blogumda Rumeli kahvaltılığı adıyla yayınlamıştım.Afiyet olsun..

Unknown dedi ki...

Eylem'cim ellerine sağlık sevdiğim
tüm lezzetler içinde enfes bir sos sevgiler.

Erguvan Vakti dedi ki...

İçinde sosta alışık olmadığım sebzeler var,ilginç bir karışım,denemem lazım,ellerine sağlık canım:)

Unknown dedi ki...

Bu sosun çok lezzetli olduğunu duymuştum ama yemek kısmet olmadı..
Tembellike etmeyip yapabilsem inan bende çocuk gibi sevineceğim.
Ellerine sağlık canım

Gülcan dedi ki...

bende çok seviyorum. arkadaşların anneleri yapıyor onlarda işyerine getiriyor.bende çok yapmak istiyorum ama tutturamam diye korkuyorum ellerinize sağlık sevgiler.

Sevil Şahin dedi ki...

hep aklımda böyle kışlık bir sos yapmak ama zamanım olmadı inş. bu hafta sonu yapabilirim :(
ellerine sağlık canım afiyet bal olsun

papatya dedi ki...

Ellerinesaglik canim.Afiyetle ye insallah.

Sevgiyle kal.

bırtutamkekik dedi ki...

eylemcim,imreniyorum senin şu soslarına,kış hazırlıklarına:))
hiç duymamıştım.
ama hiç belli olmuyor sanki görüntüden içinde patlıcan olup olmadığı.
eminim tadında wardır vee denenmeli:)
altında senin imzan ile tabiiiki:))
ellerine sağlık canım...
en kalbi sevgilerimle...

Tümay Öztürk dedi ki...

Ewet ben biliyorum bu sosu çünkü benim kayınvalidemler Bulgaristandan geldikleri için yaparlar ve bize de verirler. eşim sevmez ama ben yerim. ellerine sağlık canım.

lezzet sefasi dedi ki...

Ben de Firansa'da yedim bu sostan, harika bir lezzet. Bir iki kavanoz bende yapayim. Ellerien saglik Eylem cim

Elif'in defterinden dedi ki...

Eminim muhteşem olmuştur. Ben çok severim böyle şeyleri. Sıcak bir simit ve çayla hmmmm

marifet ellerimizde dedi ki...

ay nefıs bır sos..makarnaya kızarmıs ekmegee....offf ellerıne saglık..

Baharcicegi dedi ki...

ISMI GIBI KENDIDE DEGISIK BIR SOS OLMUS ELINE SAGLIK

LeylaK dedi ki...

bir de patlıcan....daha ne olsun :) süper lezzetli.ellerine sağlık.


Kahve Dükkanı'ndan sevgiler...

ıhlamurcum dedi ki...

Bizde Rumeliliyiz, ama hiç hatırlayamadım. Ama o kadar iştah açıcı ki hemen yapacağım.Elinize sağlık

Unknown dedi ki...

Blogcu tarif bulunca sevinmeyecek de ne zaman sevinecek ellerine sağlık denemeli mutlak

çeşnici Handan dedi ki...

Bilmediğim bir sosu sayende öğrendim nefis olmuş çok güzel görünüyor ellerine sağlık Eylemcim.

sevtap dedi ki...

Hım ne de güzel tatı vardır.Kahvaltılık her türlü sosa varım.Ellerine sağlık.

muko dedi ki...

merhaba
eşim bulgaristan göçmeni ve bizde yaparız bu lezzetti

tarfi hemen hemen aynı fakat biz havuç koymayız,birde çıbrıka diye bir baharat var onu ekleriz

çok güzel görünüyor elinize sağlık

sevgiler

Tarif diyarı dedi ki...

Bayılıyorum bu soslara ve kışlık hazırladım ama gördüğüm tarifleri denemeden edemiyorum:)galiba bunuda deniyeceğim:))ellerinize sağlık.Sevgiler

neslinameblog.blogspot.com dedi ki...

ENFES BIR SEYE BENZIYOR EMEGINE SAGLIK DENIYECEGIM KESINLIKLE

Egeden Tarifler dedi ki...

Kahvaltılık soslara bayılıyorum, hafta sonu deneyeceğim bu tarifi. Çok teşekkürler paylaşım için :)

Banu dedi ki...

Hımm nefis görünüyor ellerine sağlık canım....

sare dedi ki...

Kesinlikle çok güzel olmuştur, eksik malzemeyi tamamlayıp, yapmak istiyoum.
Ellerinize sağlık.

tuba dedi ki...

soslara bayılırım.bu tarifide çok begendim.bende inş yapıcm:)

Şirince Tatlar dedi ki...

harika görünüyor ellerine sağlık canım..

Şirince Tatlar dedi ki...

eylemciğim birde bişey sorucam:) umut sepeti blog arkadaşımın blog başlığını sen tasarlamışsın galiba..bana yardımcı olabileceğini söyledi..nasıl yapıyorsun beni bilgilendirimsn yardımcı olurmusun??

Adsız dedi ki...

Bir Bulgaristan göçmeni olarak evlerimizde olmazsa olmaz lezzetlerden biridir lütenitsa. Her yaz sonu mutlaka yapılır. Senin de ellerine sağlık.

Vildans dedi ki...

ellerinize sağlık bayılırım lutenisaya her yaz mutlaka yapılır bizde.sizde göçmenmisiniz.

PaSaSofraM dedi ki...

Merhaba sayfanizi goglede birseler ararken buldum gezinirkenede bu tarifle bulustum cok güzele benziyor ama bunu daha az yapma yansimiz varmi hic denemedigim icin nasil olacagini bilemiyorum.??

Gönül dedi ki...

Eylem hanım sizin tarifinize göre yaptım. Nefis bir sos oldu. Tarif için teşşekkürler.

Unknown dedi ki...

Her sene yaparım
Çok güzel bir sos.Eşimle ben çok seviyoruz bu sosu. Paylaşım için teşekkürler.